Sociala medier och Småföretagare - 6 smarta tips!

by
Anna Nord

Mockidikk är ett ganska nystartat företag och just nu är jag i fasen då jag får fler och fler uppdrag. Skitkul, men också tiden då man inser att man inte längre hinner leva som man lär. 

När man jobbar med sociala medier, sökmotoroptimering och digital marknadsföring så vill man ju göra alla de saker som man predikar till sina kunder. Man gör det för dem men har inte längre tiden att göra det ordentligt för sitt eget bolag. Det finns såklart en lösning men även vårt bolag måste handskas med lönsamhet VS anställa fler personer, så just nu är jag spindeln som försöker hinna med allt och lite till. 

Jag önskar jag hade mer tid att blogga men att skriva bra content är inget som (iallafall jag) bara kan krysta ur mig på en kvart. Att vara aktiv på sociala medier tar tid och att bygga en engagerad följarstab gör sig inte själv. Bara att blogga och göra content till sociala medier är ett heltidsjobb. Så hur gör man då för att synas bättre när man redan har fullt upp med sitt företag? 

1. Skapa en tydlig strategi för hur ditt företag ska synas utåt. Ska ni ha humorinslag i allt ni gör så håll er till det. Man följer konton av en anledning. Vill man se vita, stylade hem så tröttnar man inte på vita stylade hem. Det som är viktigt är att ni har en strategi som ni kan stå för och som ni känner att ni brinner för. Det är väldigt mycket lättare och mindre tidskrävande att producera bra innehåll om man brinner för det man gör.

2. Välj med omsorg vilka sociala plattformar ni ska synas på. Ni ska finnas där era kunder finns och det finns ingen anledning att vara mellanmjölk överallt utan lägg energin på rätt ställe. 

3. Lägg er på en nivå som är hållbar. Det finns risk för många avhopp om man går ut hårt och "lovar" nytt innehåll/inlägg 4 gånger per dag till en början och sedan inser att 1 kanske är mer realistiskt. Med andra ord så passa er från att falla i det överambitiösa "nyårslöftesköpet av gymkort-fällan" för det skadar relationen till besökarna. 

4. Se till att det innehåll ni producerar frammanar en känsla och engagemang hos den som tittar. Idag så visas inte inlägg längre kronologiskt utan de inlägg som har mest engagemang= kommentarer är de som visas flest gånger på Facebook och Instagram. Så idag är engagemanget från kunderna väsentligt för att synas. Uppmana till en dialog, be om recensioner, fråga om tips etc. 

5. Använd varje toa-besök (det är ett välkänt fenomen att i princip alla tar med sig mobilen på toaletten så du behöver inte låtsas något annat) till att engagera er med era följare och influencers inom ert område. Gilla och kommentera deras bilder och för guds skull kommentera alltid tillbaks på de kommentarer ni får. 

6. The Holy rule! Sociala medier är som ett radhusområde. Tänk på att allt du gör och säger ses/hörs av någon. Är du sugen på att låna häcksaxen av grannen så smörjer du upp honom innan du frågar. Ingen människa med någon taktkänsla går fram till en person du aldrig pratat med och ber om något (jo, om du står med kraschad bil i ödemarken) och det samma gäller i sociala nätverk. Smörj och var trevlig innan du förväntar dig något tillbaks. Är du sugen på att bygga ett litet redskapsskjul i trädgården så tar du reda på vem som är ordförande i samfälligheten och prisar (slickar röv), ställer dig in och erbjuder tjänster innan du smyger in förslaget om redskapsskjulet. Detta fenomen gäller även för branschens influencers. Dyrka de mäktiga och var trevlig mot alla andra i ditt område så blir din tid som "radhusägare" lycklig.

Sammanfattningsvis så gäller det att prioritera och hellre lägga ner energin i färre riktigt bra inlägg än många som saknar det lilla extra. Tyvärr är tiden förbi då det räcker att bara göra innehåll och lägga upp det. Nu gäller det att sticka ut hakan. Tyvärr så finns det ingen easy fix för en stark social närvaro precis som det oftast inte fungerade att sitta tyst i ett hörn och vänta på att bli uppbjuden till att dansa tryckare på discot. Förr räckte det med ett par glittrande örhängen för att synas idag så gäller det att ta på sig sina blinkande skor och den gula kavajen om man vill in i matchen.